Hyppää sisältöön

Korttimaksamisen myytit ja faktat, osa 1: luotto- ja yhdistelmäkortit

Olen huomannut kuunnellessani sekä asiakkaitamme että ihan omaa lähipiiriäkin, miten syvälle monet korttien käyttöön liittyvät vanhat uskomukset ovat juurtuneet. 

Ajatellaan esimerkiksi, että yhdistelmäkortilla maksettaessa ostot menevät aina Credit-puolelle, ulkomaille kannattaa ottaa mukaan paljon käteistä ja verkossa maksaa ”verkkomaksulla” suoraan pankkitililtä. Kirjoitin aiheesta blogisarjan, jossa listasin maksukortteihin liittyviä myyttejä sekä niihin liittyviä faktoja. Ensimmäisenä vuorossa ovat luotto- ja yhdistelmäkortit.

Myytti: Luottokortin käyttämisestä koituu maksajalle aina ylimääräisiä kuluja.

Fakta: Credit-ominaisuudella maksaminen on korotonta ja kulutonta eli lähetämme tapahtumista laskun. Jos laskun maksaa kokonaisuudessaan eräpäivään mennessä eli ei hyödynnä kortin osamaksumahdollisuutta, ei tapahtumasta aiheudu mitään kuluja. Credit-ominaisuutta on siis turha pelätä.

Myytti: Yhdistelmäkortilla maksettaessa ostot menevät aina Credit-puolelle.

Fakta: Yhdistelmäkortilla maksaessa voi lähtökohtaisesti itse valita haluaako maksaa Debit- vai Credit -ominaisuudella. Jos maksupääte ei jostain syystä valintaa anna tehdä, menee tapahtuma silloin Creditin puolelta.

Myytti: Minulle ei kuitenkaan myönnetä Credit-korttia.

Fakta: Credit-kortti myönnetään lähtökohtaisesti henkilölle, jolla on vakituiset tulot ja puhtaat luottotiedot. Kortti voidaan myöntää opiskelijalle, työssäkäyvälle tai eläkeläiselle. Luottoraja lasketaan aina asiakkaan maksukyvyn mukaisesti.

Myytti: Korttiluotto on kallis ja hankala verrattuna pikavippeihin.

Fakta: Korttiluotto on itse asiassa edullinen ja helppo verrattuna muihin kulutusluoton muotoihin. Korttiluotto on aina valmiina eli kun se on kerran haettu, on se aina käytössä. Se on kuin aina valmis, mukana kulkeva vararahasto. Verkkopankistasi löytyvän Visa Tilisiirto -toiminnallisuuden avulla saat siirrettyä rahan suoraan pankkitilillesi silloin kun itse haluat. 

Myytti: Lähimaksaminen on tehnyt kortista turvattoman. Kukaan ei korvaa, jos tililtäni jostain syystä lähtee pieniä veloituksia, joiden kanssa minulla ei ole mitään tekemistä.

Fakta: Lähimaksaminen on itse asiassa tehnyt maksamisesta tietyissä ostotilanteissa turvallisempaa kuin ennen, koska tarve näppäillä kortin tunnuslukua esim. ruuhkaisissa tilanteissa on poistunut. Asiakkaan vastuulla on seurata tilitapahtumia, kuten tähänkin asti.

Jos jostain syystä asiakkaan tililtä on veloitettu sinne kuulumattomia tapahtumia, tulee asiakkaan olla yhteydessä omaan pankkiinsa ja asiaa lähdetään selvittämään. Lähimaksuominaisuus ei muuta asiakkaan ja pankin välistä, korttiehdoissa kuvattua vastuunjakoa mitenkään.

Anne Korte 
POP Pankkien korttiliiketoiminnasta vastaava

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä