Hyppää sisältöön

Miten korttikäyttöni muuttui koronavuoden aikana?

Jo ennen koronaa kivijalan osuus ostoissani oli selkeästi vähentynyt ja koronakevään lockdown vähensi kaupoissa liikkumistani edelleen. Toisaalta verkko-ostosten helppous on auttanut perheen arjen hallinnassa, oli korona tai ei.

Olen tilannut verkosta kaikkea laidasta laitaan; vaatteet, kengät, huonekalut ja kodin sisustustuotteet, lasten harrastusvälineet, joulu- ja syntymäpäivälahjat. Etätyöläisen lounastilauskin hoituu verkon kautta ja toimitetaan kätevästi suoraan oven taakse. Myös perheen viikoittaiset ruokaostokset tilaan verkkokaupasta. Vuoden aikana olen saanut 100-prosenttisesti sen mitä olen tilannut ja 99-prosenttisesti tavara on toimitettu nopeasti. Vain muutaman tuotteen olen joutunut palauttamaan eli suurin osa tilauksista on ollut sitä mitä kuvauksessa luvattu. Helppoa ja huoletonta? Mielestäni kyllä!

Verkkokauppojen toimitusnopeus on kehittynyt ajan saatossa ja toimitusmahdollisuuksia on nykyisin useita. Verkkokaupassa asioinnin tekee omalta osaltani entistä helpommaksi myös se, että omasta taloyhtiöstä löytyy pakettiautomaatti. Tilauksen noutaminen siis tapahtuu kulkemalla portaita muutaman kerroksen alaspäin taloyhtiön postihuoneeseen. Aina se ei ole toki näin helppoa, mutta useista toimitustavoista löytynee jokaiselle jotakin ja myös kotiinkuljetus toimii kokemukseni mukaan varsin näppärästi. 

Luottoa luottoon

Maksan verkko-ostokseni joka kerta luottokortilla. Luottokortilla maksaminen antaa minulle asiakkaana turvan, jos esimerkiksi tavara jää toimittamatta tai kauppias/palveluntarjoaja hakeutuu yllättäen konkurssiin. Luottokortti toimii minulla myös arjen vararahastona, johon voin turvata tarvittaessa. Siksi olen valinnut luottorajan niin sanotun pahimman skenaarion mukaan eli riittävän suureksi yllättävien isompien hankintojen varalta. Luottorajan suuruus ei vaikuta kortista maksamaani kuukausimaksuun millään tavalla, joten parempi varautua, kun hinta on joka tapauksessa sama luoton määrästä riippumatta. 

Minimilyhennysprosentiksi olen puolestani valinnut pienimmän prosentin. Tällöin voin itse hallinnoida omaa talouttani ja päättää kulloisenkin tilanteeni mukaan maksanko laskun minimilyhennyksen mukaan vai koko laskun kerralla pois vai jotain siltä väliltä. Pidän siis päätäntävallan täysin itselläni, mikä tuo joustoa erilaisiin tilanteisiin.  

Yksi asia, mitä en voi korvata verkkokaupalla, on kahvilat. Kahvin ystävänä suuntaan lähes viikoittain johonkin hyvään kahvilaan nauttimaan kupillisen lattea. Kahvilassakin maksu hoituu, tietysti – hygieenisesti ja turvallisesti, kortilla. 

Nyt ensi viikon ruokalistan suunnitteluun ja verkkokauppatilauksen tekoon! 

Teksti: Harriet Gabrielsson, POP Pankin korttien asiantuntija

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä