Hyppää sisältöön
POP Verkkohetki-palvelussa esiintyy häiriöitä

Sähköisten asiointikanavien turvallinen käyttäminen

POP Pankin sähköisten asiointikanavien käyttö on lähtökohtaisesti erittäin turvallista.

Muista kuitenkin, että hyvätasoinenkaan tietoturva ei takaa täydellistä suojaa, jos luovutat tietojasi kalastelusivuilla, tai jos avaat liitetiedostoja, joiden sisällöstä tai lähettäjästä sinulla ei ole tietoa. Turvallisen asioinnin varmistaminen verkossa vaatii valppautta ja huolellisuutta. 

Vinkkejä verkkopankin turvalliseen käyttöön:

  • Kirjaudu verkkopankkiin vain pankin omilta sivuilta ja siirry pankin sivuille kirjoittamalla itse verkkosivujen osoitekenttään poppankki.fi. Voit myös tallentaa osoitteen kirjamerkkeihin, jolloin pääset jatkossa helposti pankin sivuille. Myös POP Mobiili -mobiilipankkisovelluksen käyttäminen on erittäin turvallista ja se onkin suositeltava vaihtoehto.
  • Älä käytä hakukoneita verkkopankin sivulle siirtymiseen. Hakukoneiden tuloksissa voi olla kalastelusivuja. Älä myöskään kirjaudu verkkopankkiin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta.
  • Älä luovuta pankkitunnuksiasi kenellekään toiselle. Muista, että pankki tai poliisi eivät ikinä kysy käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimitse tai sähköpostitse. Älä myöskään päästä muita henkilöitä omaan verkkopankkiisi etäyhteyksillä.
  • Pidä huolta, että päivität säännöllisesti laitteet, joilla kirjaudut verkkopankkiin. Muista päivittää samalla myös laitteiden ohjelmat ja virustorjuntaohjelmisto.
  • Jos havaitset, että liikkeellä on POP Pankin nimissä olevia epäilyttäviä viestejä tai -sivuja, ilmoita niistä meille lähettämällä viestiä osoitteeseen turvallisuus@poppankki.fi. Älä missään tapauksessa vastaa huijausviestiin tai klikkaa viestin linkkejä.
  • Älä koskaan avaa sähköpostissa olevia epäilyttäviä liitetiedostoja äläkä lataa Internetistä ohjelmia, joiden turvallisuudesta et ole varma. Jos et ymmärrä, mitä ohjelma kysyy, kannattaa yleensä vastata kielteisesti.
  • Säilytä verkkopankkitunnuksesi ja avainlukukorttisi huolellisesti ja erillään toisistaan. Älä luovuta niitä koskaan toiselle henkilölle.

Oletko saanut huijausviestin tai joutunut huijatuksi?

  1. Sulje verkkopankkitunnuksesi tai korttisi soittamalla sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Ulkomailla numero on +358 20 333. Sulkupalvelu on avoinna joka päivä ympäri vuorokauden.

  2. Ole yhteydessä omaan pankkiisi mahdollisimman nopeasti ja kerro, mitä on tapahtunut.

  3. Älä kerro huijareille mitään lisätietoja puhelimitse. Muistathan, että pankki ei koskaan kysy verkkopankkitunnuksia tai korttitietoja.

  4. Välitä huijareilta vastaanottamasi sähköpostiviesti tai kuva tekstiviestistä POP Pankin sähköpostiosoitteeseen turvallisuus@poppankki.fi 

Lisätietoa aiheesta huijausyrityksiä käsittelevällä sivullamme.