Hyppää sisältöön

Etsimässä hyviä tarjouksia? Vältä huijauksia näillä vinkeillä

Marraskuun lopun Black Friday ja sitä seuraava Cyber Monday sekä joulun alusaika muutoinkin on vilkasta tarjouskampanjoiden aikaa. Verkkorikolliset tietävät tämän ja ovat myös liikkeellä. Huijaukset ovat rikollisten keino ansaita rahaa, joten he eivät säästele keinoissa. Tekoälyn avulla huijarit voivat luoda helposti muun muassa aidolta vaikuttavia verkkosivuja. Huijarit ovat myös taitavia käyttämään erilaisia verkkohakuja huijausten tehtailemiseen – toisin sanoen etsimäsi tuote voi pian ilmaantua mainoksissa poikkeukselliseen hintaan.

Välty huijatuksi tulemiselta tutustumalla erilaisiin huijauskeinoihin. Ennen kaikkea ole kriittinen. Kiireen tuntua luovat mainokset ja liian hyvät tarjoukset on hyvä jättää väliin.

Tarjouskausien yleisimpiä huijauskeinoja

Yleisimmät erilaisiin ostoskausiin liittyvät huijausmuodot ovat valeverkkokaupat, sosiaalisen median ja mainosten kautta tehdyt huijaukset, tietojenkalasteluviestit sekä pakettihuijaukset.

Valeverkkokaupat

Rikolliset luovat aidon näköisiä verkkokauppoja, joissa tuotteet ovat epäilyttävän halpoja. Tilaaja ei saa koskaan tilaamaansa tuotetta, tai saa jotain aivan muuta kuin luvattiin. Sivustot voivat näyttää hyvin uskottavilta, ja niissä käytetään usein tekoälyn tuottamia kuvia ja tekstejä.

Tutki sivuja huolellisesti ennen ostopäätöstä; millaisia tuotteita sivustolla on ja millaiseen hintaan. Huijaussivustoilla osa teksteistä saattaa usein olla osittain englanniksi. Yhteystietoja ei ole, vaan yhteyttä voi ottaa vain lomakkeella. Katso, mitä yrityksen sosiaalisen median kanavissa kommentoidaan. Katso myös, mihin hintaan tuotteita on myynnissä muualla. Uskomattomalta tuntuvat tarjoukset ja alennusprosentit ovat valitettavasti liian hyviä ollakseen totta.

Maksaessa kannattaa käyttää pankkikortin credit-ominaisuutta. Esimerkiksi POP Visa -korttien credit-ominaisuuteen sisältyy ostoturva, joka turvaa verkko-ostoksiasi aina ostohetkestä tuotteiden toimittamiseen asti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että voit saada rahasi takaisin esimerkiksi, jos olet maksanut POP Visa -korttisi  credit-ominaisuudella ja kauppias jättää tuotteen toimittamatta, saat väärän tai vahingoittuneen tuotteen tai jos matkatoimisto tai lentoyhtiö menee konkurssiin ennen matkaasi tai sen aikana. Ostoturva koskee sekä koti- että ulkomaisissa verkkokaupoissa tehtyjä ostoksia. Reklamaatiotilanteessa ota aina ensin yhteyttä myyjään.

Sosiaalisen median ja mainosten huijaukset

Somekanavissa ja hakukonemainoksissa voi olla houkuttelevia tarjouksia, jotka johtavat väärennetyille sivustoille tai verkkokauppoihin. Tutustu sivuihin huolella ja katso myös, millaisia kommentteja yritys on saanut sosiaalisessa mediassa. Suhtaudu mainoksiin erityisen kriittisesti, sillä valesivujen mainoksia voidaan nykyisin kohdentaa hyvinkin tarkasti muun muassa hakukonehakujen perusteella.

Tietojenkalasteluviestit

Sähköpostitse, tekstiviestillä tai somessa lähetetään viestejä, joissa houkutellaan klikkaamaan linkkiä ja syöttämään maksukortti- tai verkkopankkitunnuksia. Viestit voivat tulla esimerkiksi Postin, pankin tai tunnetun verkkokaupan nimissä ja sisältää kiireellisen toimintakehotuksen.

Lue kaikki saamasi viestit huolella. Älä klikkaa mitään linkkiä viesteissä vaan siirry itse palvelun sivuille. Esimerkiksi POP Pankki ei koskaan lähetä suoraa linkkiä verkkopankkiin vaan asiakas voi kirjautua itse verkkopankkiin pankin sivuilta. Älä käytä hakukoneita, sillä niiden hakutulokset voivat johtaa valesivustolle.

Pakettihuijaukset

Joulun alla yleistyvät viestit, joissa väitetään, että vastaanottajalle on saapunut paketti, joka vaatii tullimaksun tai toimituksen vahvistuksen. Linkki johtaa huijaussivustolle, jossa pyydetään kirjautumaan verkkopankkitunnuksilla. Älä klikkaa mitään linkkiä, vaan siirry itse palvelun sivuille. Älä myöskään käytä hakukoneita siirtyäksesi sivulle, sillä niiden hakutulokset voivat johtaa valesivustolle.

Jos epäilet tulleesi huijatuksi, toimi näin:

  1. Sulje verkkopankkitunnuksesi tai korttisi soittamalla sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Ulkomailla numero on +358 20 333. Sulkupalvelu on avoinna joka päivä ympäri vuorokauden.

  2. Ole yhteydessä omaan pankkiisi mahdollisimman nopeasti ja kerro, mitä on tapahtunut.

  3. Tee rikosilmoitus.

POP Pankki järjestää asiakkailleen maksuttoman huijauswebinaarin 18.12.2025 klo 9.30-10.15.; ilmoittaudu webinaariin.


Avautuu uuteen ikkunaan.Avautuu uuteen ikkunaan.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä