Hyppää sisältöön
Varo Facebook-huijauksia!

Huijarit eivät helteistä välitä

Uusia huijaustapoja tulee ilmi viikoittain. Myös vanhoja huijauskeinoja ovat käytössä.

Vuonna 2024 suomalaisilta yritettiin huijata verkossa 107 miljoonaa euroa, josta 63 miljoonaa euroa suomalaisten rahoja päätyi huijareille. Pankit ja viranomaiset tekevät kaikkensa huijareiden toimien torjumiseksi. Valppaus ja erilaisten huijaustapojen tunnistaminen voivat auttaa välttymään huijauksilta.

Kesällä eri medioissa raportoituja huijauskeinoja ovat mm.

  • Erilaiset sosiaalisen median kilpailut ja edut, joiden lunastaminen edellyttää tunnistautumista pankkitunnuksilla. Normaalit markkinointikilpailut ja tarjoukset eivät edellytä tällaista tunnistautumista.
  • Pankin tai viranomaisen nimissä tehdyt huijaussoitot, joissa mm. on kerrottu, että kohteen tilejä ollaan siirtämässä parhaillaan ja paras keino on siirtää tilit ”turvatilille”. Pankeilla ei ole tällaisia turvatilejä.
  • Hakukonehuijaus perustuu siihen, että hakukonetuloksiin syötetään lähellä alkuperäistä nettisivua muistuttava sivu, joka on todellisuudessa kopio ja keino kalastella pankkitunnuksia. POP Pankin sivuille tulee kirjautua ainoastaan pankin omien sivujen kautta, poppankki.fi tai selaimeen tallennetun kirjanmerkin avulla.

Mitä tehdä, jos epäilee tulleensa huijatuksi:

  • Ota yhteys pankkisi sulkupalveluun. POP Pankin sulkupalvelun numero on 020 333 tai ulkomailta soitettaessa +358 20 333. Palvelu päivystää ympärivuorokauden.
  • Tämän jälkeen ota yhteys pankkiisi. Pankki kertoo, miten toimia seuraavaksi.
  • POP Pankki suosittelee aina rikosilmoituksen tekemistä poliisille. Tällä tavoin voidaan myös seurata huijausten todellista määrää.
  • Älä jää yksin; huijarit ovat rikollisia. Muun muassa Rikosuhripäivystyksen sivuilla on apua huijauksen uhreille. https://www.riku.fi

Lue lisää erilaisista huijauksista sivuiltamme.Avautuu uuteen ikkunaan.

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä