Hyppää sisältöön
Saapuvissa maksuissa esiintyy viivettä

Rakkaushuijaukset paljastuvat usein liian myöhään – älä jää yksin huijauksen kanssa

Yli kahden vuoden pandemia-ajan seurauksena moni asia on siirtynyt yhä enenevissä määrin etäyhteyksien päähän. Seuranhaku, ihastuminen ja jopa rakastuminen eivät ole tästä poikkeuksia, vaikka myös ennen koronaa useat ovat etsineet ja parhaimmillaan löytäneetkin elämänsä kumppanin puhelimen tai tietokoneen välityksellä. Yhtenä varjopuolena nettideittailun yleistymisessä on erilaisten rakkaushuijausten lisääntyminen.  

Rakkaushuijaukselle tai -petokselle ei ole varsinaista selkeää ja vakiintunutta määritelmää, mutta useammalla meistä on ainakin jonkinlainen mielikuva siitä, mistä asiassa on kyse. Moni on törmännyt termiin sekä ilmiöön lukemalla mediasta huijauksen kohteeksi joutuneista ihmisistä. Yleisesti ottaen ilmiön voisi tiivistää seuraavasti: rakkaushuijauksessa ihminen yritetään saada tekemään huijarin haluamia asioita, kuten siirtämään tälle rahaa, vetoamalla uhrin kanssa keinotekoisesti rakennettuun ihastumisen, kiintymyksen tai empatian tunteeseen.

Näin tunnistat rakkaushuijauksen

Olennainen osa rakkaushuijauksen toteuttamista onkin vahvan tunnesiteen rakentaminen uhriin. Tämä alkaa tyypillisesti sosiaalisen median kanavien tai deittisovelluksen kautta tulevalla yhteydenotolla, minkä jälkeen alkaa usein tiivis viestittely. Jossain vaiheessa tekijä alkaa pyytämään uhriltaan rahaa. Verukkeena huijarit voivat käyttää esimerkiksi yllättävää hätätilannetta tai uhrille myöhemmin tehtävää suurempaa rahasiirtoa, jonka mahdollistamiseksi vaaditaan ensin uhrilta rahaa. Monesti maksun tekemisellä sanotaan olevan kova kiire, ja maksun viivästymisellä kerrotaan olevan ikäviä seurauksia.

Tyypillisesti viestit, joissa maksua pyydetään tekemään, ovat kirjoitettu joko englanniksi tai huonolla suomen kielellä. Viestit voivat tulla suoraan samalta henkilöltä, jonka kanssa on viestitelty aiemmin. Pyynnön esittäjä saattaa kuitenkin myös esittäytyä jonain muuna henkilönä, joka usein ilmoittaa asioivansa alkuperäisen viestittelijän puolesta. Tällöin pyyntö saattaa tulla esimerkiksi ”armeijan kenraalin” tai ”lakimiehen” nimissä. Vaikka lähettäjä esittäytyisi sinänsä uskottavan instituution edustajana, lähetettävät viestit saattavat tulla yleisesti käytetyistä sähköpostiosoitteista, kuten esimerkiksi @gmail.com-päätteisistä osoitteista.

Älä jää yksin rakkaushuijauksen kanssa

Pankin näkökulmasta mahdolliset rakkaushuijaukset paljastuvat usein valitettavan myöhään. Tällöin uhri on jo usein tekemässä tai tehnyt tilisiirtoja huijarille.

Pankeilla on sääntelyyn perustuva velvollisuus seurata asiakkaidensa maksuliikennettä, minkä vuoksi pankista saatetaan kysyä joistain maksuista tarkempia tietoja. On kuitenkin suositeltavaa olla myös oma-aloitteisesti pankkiin yhteydessä ennen maksun toteuttamista, mikäli herää pieninkään epäilys rakkaushuijauksesta. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos rahapyynnön esittää henkilö, jota ei ole koskaan tavannut ja jonka kanssa on viestitellyt vain verkossa, ei maksua kannata toteuttaa.

Rakkaushuijauksessa vain huijari hyötyy siitä, että tapaus jää ainoastaan tekijän ja uhrin väliseksi, kuten osassa tapauksista valitettavasti käy. Jos siis herää epäilys rakkaushuijauksen uhriksi joutumisesta, on tärkeää olla mahdollisimman pian yhteydessä viranomaisiin ja omaan pankkiin, jotta tilannetta voidaan lähteä ratkomaan saman tien. Mikäli epäilet läheisesi olevan mahdollisesti rakkaushuijauksen uhri, olisi tärkeää saada hänet ymmärtämään tilanne itse hyödyntämällä esimerkiksi Rikosuhripäivystyksen verkkosivuilta löytyvää sisältöä. Myös näissä tilanteissa voi olla yhteydessä pankkiin ja viranomaisiin. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että pankkisalaisuuteen liittyvä lainsäädäntö asettaa rajoituksia sille, mitä tietoja pankista voidaan kommentoida ja kenelle. Lähtökohtaisesti mitään läheisen pankkiasiointiin liittyviä tietoja ei voi antaa muille kuin läheiselle itselleen tai hänen viralliselle edustajalleen ilman erillistä valtuutusta.

Rakkaushuijauksen uhriksi joutuminen ei ole häpeän aihe. Ei ole missään tapauksessa väärin tutustua uusiin ihmisiin etäyhteyksien välityksellä, mutta jos ainoastaan netin kautta tavattu tuttavuus pyytää rahaa, tulee maksun tekemisestä lähtökohtaisesti pidättäytyä. Rakkaushuijausten ennaltaehkäisy ja estäminen vaatii luottamuksellista yhteistyötä asiakkaiden ja pankkien välillä, mutta se on ehdottomasti kaikkien, paitsi epärehellisten huijareiden itsensä, edun mukaista.

Blogitekstin on kirjoittanut rahanpesun ja muun talousrikollisuuden estämisen asiantuntija, AML Compliance Officer Touko Knuuttila.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä