Hyppää sisältöön

Sähköisten asiointikanavien turvallinen käyttäminen

POP Pankin sähköisten asiointikanavien käyttö on lähtökohtaisesti erittäin turvallista.

Muista kuitenkin, että hyvätasoinenkaan tietoturva ei takaa täydellistä suojaa, jos luovutat tietojasi kalastelusivuilla, tai jos avaat liitetiedostoja, joiden sisällöstä tai lähettäjästä sinulla ei ole tietoa. Varmistat turvallisen asioinnin verkossa olemalla valpas ja huolellinen, sekä noudattamalla alla olevia ohjeita.

Vinkkejä verkkopankin turvalliseen käyttöön:

  • Kirjaudu verkkopankkiin vain pankin omilta sivuilta ja siirry pankin sivuille kirjoittamalla itse verkkosivujen osoitekenttään poppankki.fi. Voit myös tallentaa osoitteen kirjamerkkeihin, jolloin pääset jatkossa helposti pankin sivuille. Myös POP Mobiili -mobiilipankkisovelluksen käyttäminen on erittäin turvallista ja se onkin suositeltava vaihtoehto.
  • Älä siirry verkkopankin sivulle hakukoneen kautta, sillä hakukoneiden tuloksissa voi olla kalastelusivuja. Älä myöskään kirjaudu verkkopankkiin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta.
  • Älä luovuta pankkitunnuksiasi kenellekään toiselle. Muista, että pankki tai poliisi eivät ikinä kysy käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimitse tai sähköpostitse. Älä myöskään päästä muita henkilöitä omaan verkkopankkiisi etäyhteyksillä.
  • Pidä huolta, että päivität säännöllisesti laitteet, joilla kirjaudut verkkopankkiin. Muista päivittää samalla myös laitteiden ohjelmat ja virustorjuntaohjelmisto.
  • Jos havaitset, että liikkeellä on POP Pankin nimissä olevia epäilyttäviä viestejä tai -sivuja, ilmoita niistä meille lähettämällä viestiä osoitteeseen turvallisuus@poppankki.fi. Älä missään tapauksessa vastaa huijausviestiin tai klikkaa viestin linkkejä.
  • Älä koskaan avaa sähköpostissa olevia epäilyttäviä liitetiedostoja äläkä lataa Internetistä ohjelmia, joiden turvallisuudesta et ole varma. Jos et ymmärrä, mitä ohjelma kysyy, kannattaa yleensä vastata kielteisesti.
  • Säilytä verkkopankkitunnuksesi ja avainlukukorttisi huolellisesti ja erillään toisistaan. Älä luovuta niitä koskaan toiselle henkilölle.

Oletko saanut huijausviestin tai joutunut huijatuksi?

  1. Jos olet joutunut huijatuksi, ole mahdollisimman pian yhteydessä omaan pankkiisi ja kerro, mitä on tapahtunut.
  2. Voit sulkea verkkopankkitunnuksesi tai korttisi itse soittamalla sulkupalveluun (pvm/mpm) 020 333 (ulkomailla +358 20 333). Sulkupalvelu on auki joka päivä ja ympäri vuorokauden.
  3. Mikäli olet luovuttanut yhteystietojasi epäilyttävällä sivulla ja sinulle soitetaan POP Pankin asiakaspalvelun nimissä, älä kerro huijareille mitään lisätietoja.
  4. Lähetä saamasi viesti tai kuva saamastasi tekstiviestistä sähköpostin liitteenä osoitteeseen turvallisuus@poppankki.fi

Lisätietoa aiheesta huijausyrityksiä käsittelevällä sivullamme.