Hyppää sisältöön

Kesätyö POPilla: analytiikan abc

Markkinoinnin työtehtävistä saa helposti ulospäin kuvan, että kaikki työ on pelkkää luovaa tajunnanvirtaa ja somen päivittelyä. Totuus on todellisuudessa toinen. Menneen ajan fläppitaulusulkeisista on viime vuosina siirrytty harppauksin kohti datalähtöisempää ajattelutapaa.
Myös POP Pankilla data on mukana ohjaamassa kaikkea toimintaa. Kesätöissäni olen siitä onnellisessa asemassa, että pääsen näkemään vaikutukset aivan vierestä. Datan kautta voi esimerkiksi nähdä, kuinka helposti tai vaikeasti tieto POP Pankin eri sivuilta löydetään. Tätä tutkimalla voidaan kiinnittää huomiota nettisivuosioiden rakenteeseen ja tehdä käytöstä selkeämpää.

Markkinointitiimimme analyytikolta, Ninalta olen oppinut valtavasti eri analytiikkatyökaluista, samoin kuin hakukoneoptimoinnista. Opiskelemani tieto- ja palvelujohtamisen teoria yhdistyy työssäni vihdoinkin käytännön tekemiseen.  

kesatyo-popilla-analytiikan-abc-1-3

Hakukoneoptimointi, nettisivut ja some

Omassa työssäni datan käyttö näkyy usealla eri tavalla. Olen esimerkiksi päässyt kirjaamaan kehityskohteita nettisivujen hakukoneoptimointiin. Tämä linkittyy samalla valokuvaustaustaani: omienkin nettisivujen kohdalla olen ajan saatossa pähkäillyt, miten ihmiset portfoliooni löytävät.  

Dataa on tullut käytettyä apuna myös päivittäessäni POP Pankin opiskelijasivuja. Pääsin miettimään sivusisällöt, valikkorakenteet ja linkit siten, että mahdollisimman moni löytäisi tietoa helpommin. Muutosten julkaisemisen jälkeen olen seurannut, kuinka paljon niistä on ollut apua sivuilla vierailleille. 

Nettisivujen ohella myös somepostausten tavoittavuutta ja vaikuttavuutta on tullut seurattua. Tämä on työtehtävistäni lähimpänä sitä, mikä vapaaehtoistöiden kautta on tullut tutuksi. 

Vaikka analytiikan työtehtävät saattavat kuulostaa monimutkaiselta, eivät ne todellisuudessa ole mitään rakettitiedettä. Datan parissa vietetty aika onkin tervetullutta vastapainoa muulle luovalle työlle POPilla. 

Mielenkiintoista tietoa on turha pantata

POPilla dataa tuotetaan paljon myös ulospäin. Viimeksi keväällä POP Pankki selvitti koronatilanteen vaikutuksia suomalaisten käyttäytymiseen. Myös esimerkiksi nuorten maksutottumuksia sekä sukupuolen vaikutusta sijoittamiseen on tutkittu.

Tutkimustietoa on mielenkiintoista peilata omiin kokemuksiin. Koronaviruksen pieni vaikutus osake- tai rahastosuunnitelmiin tuli ainakin itselleni yllätyksenä. Kauppislaisena nimittäin tuntui, että suurimmalla osalla sijoitussuunnitelmat menivät tilanteen johdosta uusiksi. Kuitenkin jos katsotaan kokonaiskuvaa, ainoastaan 7 prosenttia POP Pankin kyselyyn vastanneista olivat muuttaneet omia suunnitelmiaan. 

Kuten oma kokemukseni osoittaa, on välillä hyvä irtautua omasta kuplasta. Laajamittaisten tutkimusten avulla saadaan esiin luotettavampaa tietoa ja mielenkiintoisia faktoja. Samalla joudun häpeäkseni toteamaan oman vastausaktiivisuuteni olevan alhainen. Ehkäpä, varsinkin mielenkiintoisen aiheen kohdalle sattuessa, voisi joskus käyttää pari minuuttia kyselytutkimuksiin vastaamiseen.    

Käsienheiluttelusta oikeisiin töihin 

Opiskelijajärjestöissä tekemissäni vapaaehtoishommissa markkinoinnin vaikuttavuuden ja brändin seuraaminen on lopulta ollut aika kevyttä käsienheiluttelua. Välillä on tullut leikittyä maksetuilla Facebook- ja Instagram-kampanjoilla, mutta mitään sen kummempaa järjestelmällisyyttä ei hommassa ole ollut. Onkin ollut mielenkiintoista tutustua siihen, kuinka analytiikkaa hyödynnetään systemaattisesti isommassa talossa. Paljon on tullut opittua ja paljon on vielä opittavaa! 

Markus Havia 

Kirjoittaja on POP Pankkikeskuksen kesätyöntekijä vm. 2020, valokuvaaja ja aktiivinen lenkkipolun tallaaja.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä