Hyppää sisältöön

Miten välttyä yllättäviltä pelimaksuilta?

Erilaisia pelejä pelataan nykyään pelikonsolin ja pöytätietokoneen lisäksi mobiililaitteilla, kuten älypuhelimilla ja tableteilla. Yleensä pelejä voi ladata ja pelata ilmaiseksi, mutta niihin sisältyy usein myös vapaaehtoisia maksullisia toimintoja. Miten välttyä yllättäviltä peliveloituksilta?

Siis mikä peliveloitus? Kyseessä on tyypillisesti veloitus, joka tapahtuu jonkun pelin sisällä ja maksu veloitetaan suoraan maksukortilta. Peliveloitukset liittyvät usein mobiilipeleihin, joita voi ladata ja pelata ilmaiseksi, mutta etenemistä pelissä voi nopeuttaa pelin sisäisillä ostoilla. Ostojen suuruusluokka vaihtelee suuresti ja pienimmillään puhutaan muutamasta kymmenestä sentistä, kun taas isoimmat ostot ovat jopa satoja euroja. Ostot itsessään eivät ole petollisia, jos niitä on itse halunnut tehdä. Joskus kuitenkin peliveloitukset pääsevät ilmestymään vahingossa tai tietämättä, ja usein ne huomataan vasta viikkojen päästä.

Miten estää ei-toivotut peliveloitukset?

Kortinhaltija on aina vastuussa kortin käytöstä ja kuka sitä käyttää. Siksi erityisesti perheiden sisällä on todella tärkeää tietää, kenellä on pääsy kenenkin laitteille sekä selvittää, onko maksukortin tietoja tallennettu laitteille tai sovelluskauppoihin. Jos korttitietoja on tallennettu laitteille, joihin muillakin perheenjäsenillä on pääsy, on hyvä käydä pelisäännöt läpi ja sopia, että ostoja ei saa tehdä peleissä ja sovelluksissa ilman kortinhaltijaa. Sovelluskaupan asetuksista kannattaa ehdottomasti laittaa päälle asetus, joka vaatii lisävahvistamisen mahdollisen oston yhteydessä.

Jos esimerkiksi joku perheenjäsenistä haluaa tehdä pelin sisäisiä ostoja, tulee kortinhaltijan olla läsnä ja tehdä ostot itse. Korttitietoja ei saa luovuttaa kenellekään muulle, ei edes omalle perheenjäsenelle. Oston jälkeen korttitiedot kannattaa poistaa laitteen muistista. Myös jos vaihdat mobiililaitteesi ja luovutat vanhan laitteen jollekin toiselle, muista poistaa kaikki henkilökohtaiset tiedot laitteesta, mukaan lukien maksukorttisi tiedot.

Kannattaa myös seurata korttitapahtumia aktiivisesti, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Korttitapahtumia voi katsella ja kortin asetuksia muuttaa kätevästi ja nopeasti POP Mobiilin tai verkkopankin kautta.

Jos kuitenkin huomaa vahingon sattuneen ja kortilla on ei-toivottuja peliveloituksia, tulee kortti sulkea saman tien soittamalla sulkupalveluun. Jos veloitukset on tehty perheenjäsenen tai tiedossa olevan ihmisen toimesta, voi reklamaatiopyynnön asiasta osoittaa suoraan veloittajalle. Veloittajilla ei ole korvausvelvollisuutta, mutta joissain tapauksissa he saattavat hyvittää veloitetut summat takaisin. Jos kyseessä on täysin tuntematon veloitus, voi reklamaation osoittaa pankille, joka lähtee tutkimaan tapausta normaalin reklamaatioprosessin mukaisesti.

Vinkit kootusti:

  • Sovi perheenjäsenten kesken maksullisia pelitoimintoja koskevat säännöt.
  • Hyödynnä sovelluskaupan asetusmahdollisuutta, joka vaatii lisävahvistamisen oston yhteydessä.
  • Muista poistaa vanhasta laitteesta kaikki henkilökohtaiset tiedot, maksukortit mukaan lukien.
  • Seuraa korttitapahtumiasi aktiivisesti. Tee tästä säännöllinen tapa myös muiden huijausten varalta.
  • Jos huomaat ei-toivottuja peliveloituksia, sulje kortti heti soittamalla sulkupalveluun 020 333.

Blogitekstin kirjoittaja on korttien asiantuntija Niklas Vuorinen.

Lue lisää korttiturvallisuudesta
Korttiasiakaspalvelun yhteystiedot

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä