Hyppää sisältöön

Näin varmistat itsellesi edunvalvontavaltuutetun

Edunvalvontavaltuutus on varautumista siihen, että oma toimintakyky heikkenee. Kun sinulla on edunvalvontavaltuutus tehtynä, tiedät, kuka hoitaa asioitasi, kun et itse siihen kykene esimerkiksi sairauden vuoksi.

1. Tee edunvalvontavaltuutus, kun olet vielä hyvässä kunnossa

Valtuutus annetaan tekemällä kirjallinen edunvalvontavaltakirja. Valtuutuksen voi tehdä 18 vuotta täyttänyt henkilö. Edunvalvontavaltakirjassa määritellään, mitä asioita valtuutus kattaa. Useimmiten ne liittyvät omaisuudenhoitoon tai sairauden hoitoon liittyviin päätöksiin. Valtakirjassa määritellään myös, missä tilanteessa valtuutus tulee voimaan. Ilman valtakirjaa esimerkiksi puoliso ei voi hoitaa kumppaninsa asioita. Jos valtakirjaa ei ole, maistraatti tai tuomioistuin määrää edunvalvojan. Luottamukseen perustuva edunvalvontavaltuutus on kuitenkin joustavampi tapa varmistaa omien asioiden hoito.

2. Mieti, kenet valitset hoitamaan asioitasi

Valtuutettuna oleminen on vastuullinen luottamustehtävä. Ensisijaisen valtuutetun lisäksi tarvitaan toissijaisia valtuutettuja. Puoliso on usein ensisijaisena valtuutettuna ja lapset toissijaisina. Jos elämäntilanteesi muuttuessa esimerkiksi avioeron vuoksi haluat vaihtaa edunvalvojaa, voit tehdä uuden valtuutuksen. Voit myös määritellä valtakirjassa, kuinka valtuutetun toimintaa valvotaan.

3. Edunvalvontavaltakirja tulee voimaan vasta, kun sitä tarvitaan

Valtakirjaa ei vahvisteta etukäteen. Edunvalvontavaltakirja tulee viralliseksi, kun siinä määritelty ehto täyttyy. Silloin alkuperäinen valtakirja ja lääkärin lausunto valtuuttajan heikentyneestä toimintakyvystä toimitetaan Digi­ ja väestötietovirastoon, joka vahvistaa valtakirjan.

4. Säilytä alkuperäinen valtakirja huolellisesti

Kopio tai kuva valtakirjasta ei kelpaa, kun edunvalvontavaltakirjalle haetaan vahvistus. Alkuperäisen valtakirjan voit antaa esimerkiksi ensisijaiselle valtuutetulle säilytettäväksi. Tallelokero on hyvä paikka säilyttää asiakirja, Huolehdi, että valtuutettu pääsee sinne.

5. Kysy edunvalvontavaltuutusta pankistasi

Kaikissa POP Pankeissa on asiantuntijoita, jotka voivat tehdä edunvalvontavaltuutukseen tarvittavan asiakirjan. Se on helppo tehdä tutussa pankissa, jossa muutenkin hoidat luottamuksellisia asioita. Pankissa laadittu asiakirja on varmasti myös muodollisesti oikein tehty. Puutteet ja virheet asiakirjassa, kuten esteellisten todistajien allekirjoitukset, mitätöivät tärkeän asiakirjan.

Tutustu myös Digi- ja väestötietoviraston Omissa käsissä -kampanjaan koskien edunvalvontavaltuutusta!

Artikkelia varten on haastateltu POP Pankki Lavian toimitusjohtaja Mika Mäenpäätä. Teksti on alun perin julkaistu Koivunlehdessä kesäkuussa 2022.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä