Hyppää sisältöön
Kaksivärinen tausta

POP Pankki Järvi-Suomen blogi

Lue lisää POP Pankki Järvi-Suomen kuulumisista ja tapahtumista pankin omasta blogista.

Aiheet

Sirpa työskentelee asiakasvastaavana POP Pankki Järvi-Suomen Nurmeksen konttorilla. Pitkän uransa poppilaisena tehneenä hän on kokenut monenlaisia hetkiä työssään, kuten hiljattaisen siirtymisen uusiin työtehtäviin.

Sirpa_hakkarainen_sohvakuva”Olen Sirpa Hakkarainen ja toimin asiakasvastaavana POP Pankki Järvi-Suomessa. Lähtöisin olen Pohjois-Karjalasta ja tämän hetken työkuvassani hoidan henkilö- ja yritysasiakkaiden laaja-alaisia asiakaskokonaisuuksia koko pankin talousalueella rahoituksen taustatiimissämme.

Tradenomiksi valmistuin Kuopiosta 2003 ja opintojen ohessa tein usean vuoden ajan yksittäisiä opettajien sijaisuuksia eri kouluasteilla. Pankkiuralle lähdin aikoinaan vuonna 2004 Danske Bankista, ja siitä vuoden kuluttua siirryin POP Pankki Nurmeksen konttoriin, asiakasneuvojan tehtävään. Pienessä konttorissa työskennellessä sain tehdä monipuolisia tehtäviä aina kassapalveluista asiakasneuvotteluihin, niin henkilö- kuin yritysasiakaspuolella. Tutuksi tulivat erilaiset rahoitusneuvottelut, säästämisen ja sijoittamisen taustat kuin myös pääkassan perustehtävätkin. Voisi sanoa, että tämän työn ”suola ja sokeri” on ollutkin se, että on ollut mahdollisuus tehdä työtä ja kehittää itseään laaja-alaisesti. Tieto päivittyy koko ajan ja myös työskentelytavat kehittyvät. Tätä työtä tehdään omalla persoonalla ja on tärkeää, että sitä taitoa ei kadota vaan pitää se mukana. Tämä antaa kosketuspintaa asioihin ja auttaa tunnistamaan tilanteissa mahdollisesti taustalla olevia erilaisia tekijöitä, jotka saattavat vaikuttavat kokonaisratkaisun muodostamiseen.

Koen, että elinikäinen oppiminen on osa minua ja luo motivaatiota. Vuosien varrella olen saanut työn tekemisen pohjaksi perus- ja täydennyskoulutukset pankin koulutusohjelmien kautta. Olen lisäksi saanut käydä APV1 ja Yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon. Työn ohessa olen suorttanut avoimen yliopiston kautta opintoja, joista olen kokenut saavani taustatietoa oman työn toteuttamiseen ja toisaalta se on avannut myös uusia ajattelunäkökulmia.

Voisi sanoa, että muistoja on kertynyt parinkymmenen vuoden aikana monia. Yksi mieleenpainuvimmista kohtaaminen tulee tässä mieleen:

Pariskunnan kanssa oli sovittu tapaaminen konttorille. He saapuivat heidän kahden pienen lapsen kanssa työpäivänsä päätteeksi. He tulivat ensin kassatiskille, jossa hoidimme kassapalvelut ja kolikkolippaiden tyhjennykset sekä rahastoja koskevat toimeksiannot. Lisäksi perhe oli suunnitellut oman asunnon hankintaa, johon tarvittiin lainaneuvottelu. Perhe pohti miten se siinä ajassa onnistuisi, vieläkö lapset jaksaisivat odottaa pankissa hetken ennen kuin he lähtisivät kotiin. Meitä oli konttorissa kaksi toimihenkilöä paikalla, ja päätimme nopeasti jakaa tehtäviä. Toinen toimihenkilö jatkoi lainaneuvottelua perheen kanssa, kun taas minä siirryin lasten kanssa leikkipaikalle, jossa oli piirustusvälineitä.

Lapsista tytär oli viisivuotias ja poika oli kolmevuotias. Aluksi poika katseli minua hieman ihmeissään, mutta pian hän tuli luokseni ja osoitti luottamustaan asettumalla viereeni kun istuin pikkujakkaralla ja laittaen kätensä olkapäilleni. Hänen katseensa kertoi enemmän kuin tuhat sanaa: Hän tunsi olonsa turvalliseksi, vaikka vanhemmat eivät olleet aivan lähellä sekä luottamusta, että kyllä kaikki asiat järjestyvät.

Hetken kuluttua vanhemmat palasivat neuvotteluhuoneesta yllättyneinä siitä, kuinka mutkattomasti kaikki oli sujunut. He olivat saaneet asiat sovittua uuden kodin hankkimiseksi ja lapsetkin olivat olleet tyytyväisiä. Myös vanhempien katseesta näki, että myös heille oli syntynyt luottamus pankkia kohtaan. Tässä on yksi esimerkki arvoistamme toimia – olla läsnä ihmisten kanssa.

Tukea ja yhteen hiileen puhaltamista tarvitaan myös työyhteisössä toimiessa. Siihen tarvitaan meistä jokaista. Pankissamme olen kokenut vuosien varrella, että yhteistyöllä olemme löytäneet aina ne polut matkata yhdessä eteenpäin.

Työn vastapainoksi vapaa-ajalla vietän paljon aikaa ulkona ja luonnossa liikkuen. Kasvimaalla ja marjapensaiden parissa voi antaa luovuuden kukkia vapaasti. Minua on myös aina kiehtonut pienimuotoinen nikkarointi ja remontointi. Toki täytyy myöntää, että intoa on enemmän kuin taitoa, mutta pikkuhiljaa opetellen ja tekemällä oppien."

Reisjärveltä kotoisin oleva Heli Kolehmainen lähti nuorena lukion jälkeen opiskelemaan kauppatieteitä Vaasan yliopistoon. Kesän tullen ja opintojen siirtyessä sivuun Heli palasi kesällä 2007 kotikonnuilleen ja aloitti uransa POP Pankissa kesätyöntekijänä. Tällöin työtehtävät painottuivat kassapalveluihin. Kesän jälkeen hän jäi osa-aikaiseksi opintojen ohelle ja suoritti loput yliopiston kurssit täyteen valmistuen kauppatieteiden maisteriksi. Kokoaikaiseksi Heli palasi huhtikuussa 2008, ja siitä lähtien hän on työskennellyt pankin eri tehtävissä, aina kassalta asiakkuusjohtajaksi ja esihenkilöksi.Heli_kolehmainen_henkilötarina_V3Tällä hetkellä Heli toimii pankkitiimin asiakkuusjohtajana, mikä sisältää myynnin johtamista eli tiiminsä tukemista myyntityössä ja arjessa. Uusien työntekijöiden liittyessä tiimiin, Heli osallistuu myös aktiivisesti heidän perehdyttämiseensä. Viikot täyttyvätkin pääosin palavereista, suunnittelusta sekä asioiden eteenpäin viemisestä.

Pitkän uran POP Pankissa tehneenä Heli kokee, että työnantaja on mahdollistanut kehittymisen, mikä on saanut myös motivaation pysymään työssä. "Ei ole tarvinnut jäädä johonkin yhteen tiettyyn rooliin. Kun on ollut halua ja nähtävästi myös potentiaalia, niin on annettu edetä uralla. Ei ole kertaakaan jäänyt sellainen fiilis, että ei olisi saanut tehdä. Olen saanut muun muassa käydä LKV-tutkinnon ja teinkin aikoinaan kiinteistönvälitystä pankin sisällä", sanoo Heli.

”Itse osaltani haluan tehdä tästä työpaikasta sellaisen, että ihmiset viihtyvät meillä töissä. Siihen mihin pystyn itse vaikuttamaan, niin haluan sen myös tehdä. Pyrin, että omalla tiimillä on semmoinen olo, että asioista voi sano – on ne sitten mitä tahansa.”

Heli kokee suurimpana etuna kokemuksen pankin eri tehtävistä, mikä auttaa häntä ymmärtämään tiimiänsä arkipäiväistä työtä paremmin. Häntä motivoi, kun hankalatkin asiat saadaan selvitettyä ja kaikki osapuolet ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Heli toteaakin, että "Kyllä POP Pankissa parasta on ihmiset!" Työympäristönä POP Pankki on Helin mukaan rento ja perheellinen. ”Jos olet 15 vuotta ollut samojen ihmisten kanssa töissä, niin kyllähän ne on jo perhettä on enemmän kuin työkavereita,” toteaa Heli. Vuonna 2020 käydyn fuusion myötä Heli on päässyt tutustumaan myös silloisen Siilinjärven Osuuspankin porukkaan. Hänen mielestään on hienoa huomata, että ilmapiiri on idän ja lännen välillä avoin ja lämmin.

”Onko minulla edes vapaa-aikaa? Ei vaan, onhan minulla sitäkin”

Intohimoisena työntekijänä Helin päivät saattaisivat vierähtää koneen ääressä illan puolelle, jos lapsiperheen arki ei odottaisi kotipuolessa. ”Sellaista perhe-elämää se pitkälti on ja tietynlaisia ruuhkavuosia tässä parhaillaan eletään,” Heli naurahtaa. Vapaa-ajalla hän liikkuu ja lenkkeilee, myös kirjojen lukeminen rentouttaa kiireistä arkea. ”Olen tyytyväinen, että pienet lapset osalta pakottavat menemään kotiin, sillä minulla on aikataulu myös heidän takiaan. On mentävä kotia tekemään ruokaa ja haettava lapset päiväkodista,” sanoo Heli.

Työn ja vapaa-ajan yhdistäminen on Helin mielestä ollut mutkatonta. Hän arvostaakin työnantajan tarjoamaa joustoa ja mahdollisuutta elää tasapainoista elämää. ”Joustaminen on molemminpuolista. Ei kytätä olenko koneella juuri kello yhdeksän vaan esimerkiksi liukumat mahdollistavat joustavamman työajan. Koen, että saan elää arkea siten, miten sitä tarvitseekin elää,” toteaa Heli.

Jari Ritvanen astui urapolulleen POP Pankki Järvi-Suomen Digitiimin asiakkuuspäällikkönä pari vuotta sitten. Mahdollisuus tähän tarjoutui, kun koronapandemian aiheuttamat poikkeusolot antoivat hänelle tilaisuuden siirtää työtehtävänsä Pääkaupunkiseudulta synnyinseudulleen Kuopioon. Opiskelunsa ja työuransa pääkaupunkiseudulla aloittaneena, POP Pankki Järvi-Suomi tarjosi hänelle ensimmäisen työpaikan synnyinseudullaan.

Jari_Ritvanen_V2

Alkumetrit poppilaisena Jari vietti Digitiimin asiakkuuspäällikkönä. Pitkään yritysrahoituksesta kunnostuneena, sisäisen paikan auettua, hän päätti hakea paikkaa myönteisin seurauksin – Jarin iloksi siirto oli mahdollista totuttaa.

Uudessa roolissaan yritysasiakkuuspäällikkönä Jari kokee, että työnkuvassa on tapahtunut monipuolistumista. Hän työskentelee nyt erikokoisten ja eri toimialoilta olevien yritysasiakkaiden parissa, mikä vaatii tekemään enemmän taustatyötä ennen asiakastapaamisia. Jari pääsi aloittamaan yritysasiakkaisen parissa alkuvuodesta 2024.

”Nyt on pari viikkoa uudessa roolissa takana. On ollut uuden oppimista paljon, mutta samalla päästy jo toteuttamaan myös asiakaskohtaamisia. Mielenkiintoista ja hienoa oppia uusia asioita ja viedä niitä käytäntöön,” toteaa Jari.

Hän arvostaa POP Pankissa sitä, että pienempänä pankkina päätökset tehdään lähellä asiakasta ja tapaamisia saa järjestettyä nopeasti – jopa seuraavana päivänä.

Kahden lapsen isänä vapaa-aika pyörii pitkälti lapsiperheen menojen mukaan. ”Uusi työ alkaa aina oman työpäivän jälkeen kotona. Kiva nollaus – kun näkee lapsen riemun, vaikka pulkkamäessä,” sanoo Jari.

Vaikka aikaa liikunnalle jääkin rajallisesti perhekiireiden vuoksi, hän on löytänyt iloa hiihtämisestä ja muista ulkoilma-aktiviteeteista Kuopion upeassa luonnossa. Moottoripyöräily on ollut hänelle läheinen harrastus, mutta se on jäänyt tauolle pienten lasten vuoksi. Kuopioon muutto on tuntunut hänestä kuin kotiinpaluulta. Kanssakäyminen kuopiolaisten kanssa on luonnollista ja helppoa. Hän huomauttaa hymyillen, että hänen vaimonsa on myös savolainen - "Kyllä savolainen aina savolaisen löytää."

Rakennuspalvelu J. Heide rakentaa laadukkaita pari- ja rivitaloja Kuopion ja Siilinjärven alueilla. Yrityksen toiminta alkoi talopakettien pystyttämisestä noin kymmenen vuotta sitten, josta se on jalostunut omien kohteiden suunnitteluun, toteutukseen ja myyntiin. Hyvä asiakaskokemus ja luottamus on talonrakentamisessa a ja o, aivan kuten yrittäjän ja POP Pankin välisessä pankkisuhteessakin.

Rakennuspalvelu J. Heide työllistää tänä päivänä seitsemän rakennusalan moniosaajaa ja lähes kaikki työt suunnittelusta rakentamiseen, pystytään toteuttamaan oman henkilöstön voimin. Yrittäjä Jussi Heiden itsensä päivät täyttyvät nykyisin henkilöstön johtamisesta, hallinnosta, materiaali- ja tontti hankinnoista sekä myyntityöstä. Parhaimpina tai pahimpina vuosina, kuten yrittäjä sen itse sanoo, työntekijämäärä kasvoi yli kahteenkymmeneen. Päivät olivat hektisiä ja pitkiä, kun yrittäjän oli vaikea sanoa ei ja kaikki hankkeet toteutettiin. Sitten tuli hetki, että piti fokusoida tekemistä ja luopua jostain. Talopakettien pystytyksestä ja remonteista luovuttiin ja yritys päätti keskittyä omien uudiskohteiden suunnitteluun, rakentamiseen ja myymiseen. Tämä on tuonut mielenrauhaa ja vapautta myös yrittäjän arkeen.  

Kysyttäessä kuka on yrittäjä ja toimitusjohtaja Jussi Heide, yrittäjä alkaa kiemurrella ja pyytää kysymään asiaa isältään, joka työskentelee nykyisin pojan yrityksessä ja tekee pian Toivalaan valmistuvaan paritalo kohteeseen viimeistelytöitä. Itse yrittäjä kuvailee itseään savolaiseksi perheenisäksi, joka viihtyy luonnossa ja arvostaa tänä päivänä myös yrittäjyyden tuomaa vapautta. Isä puolestaan nostaa esiin Jussin yrittäjähenkisyyden ja kovan työnmoraalin.

JHeide_henkilökuva_V1

”Meille tärkeintä toiminnassamme on asiakastyytyväisyys ja laadukas työn jälki, sekä kestävällä tavalla rakennettu kokonaisuus. Suuren osan uusista kohteistamme olemme saaneet tyytyväisten asiakkaiden suositusten kautta. Osa asunnon ostajista ovat myös jo niin sanotulla toisella kierroksella, eli ostaneet jo toisen rakentajan kohteen”, kertoo Jussi Heide.

Ekologisuutta ja kustannustehokkuutta asumiseen 

Toivalassa sijaitseva ja haastattelupaikaksi valikoitunut kohde on hyvä esimerkki yrityksen tuotannosta. Kyseessä on kauniin mäen päällä, metsään sijoittuvalla aurinkoisella tontilla sijaitseva paritalo. Kaikki J. Heiden rakentamat kohteet on rakennettu maalämpöön, mikä alentaa asumiskustannuksia lämmityksen ja käyttöveden osalta merkittävästi. ”Uudet kodit myydään hallinnanjako sopimuksella, minkä vuoksi vastikemaksuja ei tarvita vaan kulut jakautuvat toteutuneen mukaan hallinnonjako sopimuksella”, kertoo Jussi Heide. Asumismuotona tämä siis tuntuu järkevältä ja kustannustehokkaalta, verrattuna esimerkiksi rivi- tai omakotitaloon.  

Mikä erottaa Rakennuspalvelu J.Heiden muista rakennusalan toimijoista? ”Olemme ketterä ja pieni toimija, joka pystyy muuttumaan markkinatilanteen muuttuessa. Minulla on ollut onni saada tekijöiksi kovan luokan ammattilaisia, joilla on valtava osaaminen ja jotka ovat motivoituneita ja itseohjautuvia”, sanoo Jussi. ”Hyvä asiakaskokemus on meille tärkeää, haluamme täyttää asiakkaan odotukset. Meillä on tyytyväisiä asiakkaita, jo toisella kierroksella ja hyvä maine”. Asuntojen myynnistä vastaa yrittäjä itse, eikä sitä ole ulkoistettu, mikä takaa sen, että asiakas saa varmasti oikean tiedon ostettavasta kohteesta. 

Asiakaskokemus ja luottamus tärkeimpiä pankkia valittaessa 

Luottamus yrittäjälle on yksi tärkeimpiä asioita myös pankkia valittaessa. Asiakaskokemus ja aito, ihmisläheinen palvelu ovat asioita, mitkä toteutuvat yrityksen ja POP Pankki Järvi-Suomen asiakassuhteessa. Avoin ja suora keskusteluyhteys oman asiantuntijan kanssa ovat asioita mitä yrittäjä arvostaa.

”Pankin vaihto tuli ajankohtaiseksi, kun yrityksellä oli kolmentoista asunnon rivitalohanke Kuopiossa muutama vuosi sitten ja sen hetkinen oma rahoituslaitos ei myöntänytkään lyhytaikaista rahoitusta, vaikka omarahoitus osuus oli kunnossa ja kaikki asunnot olivat varattu. Tämä olisi ajanut yrityksen ahdinkoon, josta poispääsyä ei nähty. Onneksi POP Pankki Järvi-Suomen kanssa saimme lyhytaikaisen lainan sovittua ja kaikki asunnot myytiin”. 

Muutokset maailmantilanteessa näkyvät 

Vaikka asuntojen tarve ei ole mihinkään kadonnut, on yrityksen rivitalokohteiden rakentaminen jäänyt hetkeksi. Yleinen taloustilanteen muutos ja korkojen nousu on järkevöittänyt myös asiakkaiden toiveita. Nykyisin ei enää toivota poreammeita kuistille tai kylpyhuoneeseen tai tehdä suuria, lasitettuja ulkotiloja, vaan kohteet ovat kompakteja ja toimivia. Raaka-aineiden hinnan nousua, joka rakennusalalla on noin 20–30 %, ei ole saatu vietyä suoraan myyntihintoihin vaan se on otettu yrityksen myyntikatteesta pois. Korona ja Ukrainassa käytävä sota toi omat haasteensa materiaalihankintoihin, ja tuotteiden saatavuuteen ja on vaatinut ennakointia tilausten suhteen, jotta rakentaminen ei saatavuuden osalta viivästyisi. 

Jesse Karjalainen on siilinjärveläinen yrittäjä, joka unelmoi pitkään omasta hirrestä rakennetusta toimitilasta. Kun sopiva tontti yrityksen uudelle toimistolle löytyi tien toiselta puolen, päätti Jesse toteuttaa pitkäaikaisen haaveensa.  ”Otin yhteyttä useampaan pankkiin lainaa hakiessa. POP Pankki Järvi-Suomessa koin, että minua kuunnellaan, ja he haluavat aidosti olla mukana hankkeessa. Siitä yhteistyö alkoi ”, Jesse toteaa.

Rakennushankkeen alkumetrit eivät olleet helpot. Samalla viikolla, kun lainapaperit allekirjoitettiin, alkoi pandemia. Jesse kuitenkin päätti lähteä toteuttamaan omaa unelmaansa. Haastavat ajat koettelivat sekä hinnat ja korot nousivat, mutta rakentaminen sujui lopulta hyvin ja aikataulussa. Vaikka budjetti ylittyi, osa töistä jäi koronan jalkoihin ja omat voimavarat olivat finaalissa, sai Jesse pankilta nopeasti apua lainojen joustoon ja henkilökohtaiseen tilanteeseensa. Tämä tuki oli kullanarvoista, kun hanke oli valmis ja yrityksen kassa lähes tyhjillään. ”Iso kiitos kaikesta POP Pankki Järvi-Suomen Pirjolle”, Jesse kiittää.

POP Pankki Järvi-Suomen kanssa pitkään jatkunut yhteistyö on ollut arvokasta monellakin tavalla. Nopean avun sekä kuulluksi tulemisen tunteen lisäksi erityisenä piirteenä Jesse pitää yhteyshenkilön tärkeyttä, joka tuntee hänen yrityksensä ja henkilökohtaisen tilanteensa pitkältä ajalta. Yrityksen pitkäaikainen yhteyshenkilö, POP Pankki Järvi-Suomen asiakkuusvastaava Pirjo Lankinen, on toiminut Jessen matkassa sekä ylä- että alamäissä. 

järvi-Suomi-Unelma-Pirjo-Jesse

”Yhteyshenkilön merkitys on tosi iso. Olisi vaikea kuvitella, että tekisin yhteistyötä pankin kanssa, jossa ei olisi omaa yhteyshenkilöä.”

UNELMA Creative on Jesse Karjalaisen perustama luova toimisto, joka auttaa yrityksiä näyttämään hyvältä. Aiemmin yrityskeskuksentiloissa toimivan yrityksen palveluihin kuuluvat yritysilmeen sekä nettisivujen suunnittelu ja valokuvaus.

Tällä hetkellä UNELMA Creative -yrityksessä kaikki sujuu hyvin. Talous on tasapainossa, ja töitä tulee tasaisesti. Yritys aikookin nauttia tämänhetkisestä ihanasta tasaisuudesta, eikä suunnitteilla ole lähitulevaisuudessa toiminnan kasvattaminen. Vaikka yritys on kasvanut vuosien saatossa kolmihenkiseksi ovat upean hirsitalon tilat jääneet suureksi UNELMAn porukalle. Tavoitteena olisi tulevaisuudessa löytää tiloihin kaveriksi lisää samanhenkisiä yrittäjiä.

Monien unelmien jo toteuduttua, Jessen suunnitelmat ja tavoitteet pitkällä tähtäimellä ovat vielä hieman avoinna. Jesse nostaakin esille, että nyt kun kaikki on hyvin, haluaa hän nauttia elämästä, viettää aikaa rakkaiden kanssa sekä matkustaa mahdollisimman paljon.

POP Pankki Järvi-Suomi on ollut tärkeä kumppani Jesselle matkalla kohti menestystä, heidän yhteistyönsä jatkuu vahvana myös tulevaisuudessa.

Järvi-Suomi-Unelma-Jesse